zondag 13 januari 2008

2008 begint met (o.a.) onderwijszaken

Hiet nieuwe jaar is al weer bijna 2 weken oud en ik neem me vanaf nú voor minimaal 2 keer per week in mijn weblog te schrijven! Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat voornemen al sinds 1 januari had, maar helaas heeft mijn nieuwe internetprovider zich niet aan de afgesproken opleverdatum van de verbinding gehouden en de oude zich wel aan de afsluitdatum, dus ik was thuis anderhalve week afgesloten van de digitale buitenwereld en daardoor liep het weblog-voornemen direct vertraging op.

De eerste volle week van het nieuwe jaar was al meteen een drukke.
Afgelopen maandag overleg bij de VRD over de omgevingsvergunning. Als over een jaar een groot aantal vergunningen opgaan in één nieuwe integrale omgevingsvergunning dient ook de taakverdeling tussen de stad en de deelgemeenten m.b.t. vergunningverlening goed geregeld te zijn, en voor die taakverdeling doen de deelgemeenten binnenkort een voorstel aan het College van BenW op verzoek van wethoudes Karakus en Baljeu. De VRD werkt aan zo'n voorstel en ik ben bestuurlijk 'meelezer'. Er zit nogal wat tijdsdruk op het hele proces want ook de deelgemeenteverordening moet uiteindelijk nog aangepast worden aan de nieuwe situatie vanaf 2009.

Woensdag ben ik op bezoek bij de Montessorischool Kralingen. Achter die school staat een oud gebouw waarin ooit een kunstenaar heeft gewoond, maar dat nu alweer jaren leeg staat. De school wil het gebouw heel graag gaan gebruiken voor voor-en naschoolse opvang. Eigenaar is de gemeente (OBR), die aanvankelijk van plan was het gebouw als woning te verkopen en hiervoor een toegangsweg over het speelterrein en door de fietsenstallng van de school aan te leggen.
Het is te begrijpen dat de school daar moeite mee had en vanuit de brede-school gedachte lijkt het mij een uitstekend idee om hier een ruimte voor voor-en naschoolse opvang van te maken.
Overigens vertelt de directeur me een verhaal met tamelijk bizarre details rond het eerdere plan om het gebouwtje als woning te verkopen, compleet met plotseling gewijzigde bestemmingsplannen en niet geheel verwerkte aanpassingen van het bestemmingsplan na raadsbehandeling.

Later die dag een gesprek met wethouder Geluk in aanwezigheid van het bestuur van de Nieuwe Park Rozenburgschool (NPRS) en enkele betrokkenen bij het ouderinitiatief daarvan. De school is een succesverhaal danzij de inzet en het lef van een aanal ouders, een enthousiast docententeam, gesteund door een actief en abitieus bestuur en oud-wethouder Van der Tak. Momenteel is de school op 2 lokaties (Hoflaan en Adamshofstraat) gehuisvest en zij zou in de toekomst naar 1 lokatie toe willen. Echter geen van beide huidige gebouwen is groot genoeg, dus de school moet verhuizen of op één van beide lokaties uitbreiden. Het vervolg van dit gesprek volgt in het volgend bericht, want ik wil hierover eerst een brief naar de deelraad sturen alvorens ze er via dit weblog over lezen.

Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]