zondag 2 maart 2008

Luchtfietsen

De afgelopen weken heb ik een aantal bewonersavonden bijgewoond waarin bewoners uit verschillende buurten van onze deelgemeenten zich voor de wijkvisie konden uitspreken over allerlei zaken die ze bezighouden. Wat me tijdens die avonden steevast opviel was de grote eensgezindheid waarmee de aanwezigen de troep op straat als grootste aan te pakken probleem signaleerden. Dit alles volgde op signalen van bewoners, wijkregisseurs en deelraadsleden die het idee hadden dat het schoon-niveau daalt.
Ik heb naar aanleiding van die signalen overleg gevoerd moet de Roteb, die voor ons het schoonhouden van de buitenruimte uitvoert. Steevast hoor ik terug dat het schoonniveau in ogen van de professionals van de Roteb niet daalt en dat voor heel 2007 een respectabele productnormeringsscore "schoon" van 4,1 gehaald wordt. Respectabel, want dat is 4,1 op een schaal die tot 5 gaat en het is al boven de 4,0 die het huidige College zich als doel stelt.

Maar wat hebben we aan een hoge score op papier als de ervaringen van onze inwoners niet meebewegen omhoog? Hoe deden we dat ook weer met de veiligheidsindex?: Die wordt bepaald door 2/3 deel beleving en 1/3 deel objectieve cijfers. Eigenlijk wil ik nog veel meer gaan doen met de productnormering dat we nu al doen/. Het zou voor de hand liggen om de Roteb bijvoorbeeld af te rekenen op het schoon-niveau dat ze haalt (outcome) in plaats van op het aantal veegwagens dat per week rondrijdt (output), want het gaat toch om het schoonniveau, en hoe dat gerealiseerd wordt lijkt me een zaak van de terzake deskundigen zelf.

Dan wordt het dus tijd de totstandkomng van die productnormeringscijfers zelf eens goed onder de loep te nemen. Daar wordt nu aan gewerkt. Het lijkt me van groot belang dat de cijfers in de toekomst wel herkend worden door bewoners, anders zijn we aan het luchtfietsen en daar doen we niemand in Kralingen-Crooswijk een plezier mee.

Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]