zaterdag 29 maart 2008

Stoomdepot

Bij de Boezembocht (vlak boven de Bosdreef) ligt een voormalig rangeerterrein van de NS waar het gonst van de (spoorweg)activiteit: hier huist sinds 10 jaar de Stoomstichting Nederland die er haar museumstoomdepot heeft. Afgelopen woensdag was ik hier samen met Gerard Schuiling te gast, een leuke ervaring. Het stoomdepot omvat een rangeerterrein, een karakteristieke loods waarin de sporen doorlopen en waar het materieel (stoomlocomotieven en wagons) van de stichting staan opgesteld en worden onderhouden/gerestaureerd, en daarbij een grote werkplaats vol met apparatuur voor metaal-en houtbewerking. Het is indrukwekkend dat hier wekelijks meer dan honderd vrijwilligers bezig zijn om al die stoomtreinen te onderhouden. Het ziet eruit alsof dat heel professioneel gebeurt. Er wordt dan ook volop gebruik gemaakt van oud-werknemers van de spoorwegen èn mensen die met staal hebben leren werken op de scheepswerven. Vrijwel alles gebeurt in eigen beheer en dat levert dusdanig goed onderhouden treinen op dat Prorail de stichting toestaat om op het normale spoor (in jargon 'hoofdspoor') te rijden met deze historische treinen. Het zijn dus ook de treinen van deze stichting die ik vorig jaar toevallig zag langskomen richting de Maasvlakte toen ik zelf op de A15 reed in tegengestelde richting.

Ongelooflijk dat voor dit bezoek nauwelijks wist van het bestaan van dit unieke stoomdepot in mijn eigen deelgemeente. Iets om als Kralingen-Crooswijk èn als stad Rotterdam te koesteren!

Reacties:
hoi ik heet ook lucas de boer leuke blog
groetjes lucas
 
ik heb een blog over trucks groetjes lucas
 
Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]