vrijdag 31 oktober 2008

Klankbordgroep mfa Hoflaan

In mei dit jaar hebben we als deelgemeente besloten om mee te werken aan de uitbreiding van de Nieuwe Park Rozenburgschool tot een multifunctionele accommodatie samen met Knooppunt Kralingen. Het succesvolle ouderinitiatief heeft geleid tot een goedlopende gemengde school en de uitbouw daarvan is een logisch vervolg op het succes. Er was (en is) één belangrijke voorwaarde: er moet maximaal ingezet worden op het tegengaan van de mogelijke negatieve gevolgen die de uitbreiding kan hebben voor de omgeving. We willen als deelgemeente binnenkort besluiten of we een door betrokkenen opgesteld pakket inderdaad als het maximaal redelijke beschouwen. Een belangrijk apsect daarbij is het advies dat we van een klankbordgroep van omwonenden (ervaringsdeskundigen) krijgen over dit maatregelenpakket. Ik was gisteravond kort te gast bij de klankbordgroep, omdat ik uit de verslagen van de afgelopen bijeenkomsten het idee kreeg dat het wel eens lastig zou kunnen worden om op korte termijn een duidelijk advies te krijgen.

In een korte inleiding heb ik met name de opdracht van de klankbordgroep en de begrenzing ervan nog eens opnieuw willen verduidelijken: de uitbreiding van de school staat voor de deelgemeente niet ter discussie, maar het moment waarop wij groen licht geven is het moment dat er een maximaal pakket aan maatregelen ligt dat de negatieve ruimtelijke gevonden van de uitbreiding zoveel mogelijk oplost. Het is aan de klankbordgroep om het dagelijks bestuur van de deelgemeente te adviseren of er straks daadwerkelijk een pakket ligt waarvan je redelijkerwijs kunt zeggen dat dit het maximale is. Sommige knelpunten in de omgeving van de school zijn bestaand en nemen niet automatisch toe door de uitbreiding. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het risico op (overlastgevende) hangjongeren op het binnenterrein. Het zou mooi zijn als in het kielzog van de bouwplannen zo'n probleem kan worden aangepakt, maar het wordt niet direct door de uitbreiding veroorzaakt dus is eigenlijk meer een extra'tje. Andere knelpunten die worden genoemd stellen het hele plan ter discussie, bijvoorbeeld dat de bouwactiviteiten tot overlast kunnen leiden of dat de school 3 lagen hoog wordt. Bouwactiviteiten leiden nl. altijd tot enige overlast (tijdelijk) en als er geen bouwplan in 3 lagen wordt gebouwd dan kan de school helemaal niet tot de gewenste 24 lokalen uitbreiden. Dat neemt niet weg dat die bouwoverlast tot een minimum beperkt moet worden en dat de school niet hoger moet worden dan noodzakelijk is om het reeds bedachte en benodigde programma erin te realiseren.

Ik heb aangegeven dat ik zeer hecht aan een advies van de klankbordgroep alvorens een besluit te nemen, en dat ik dan ook hoop dat dit advies tijdig gereed is, want in november willen we de knoop doorhakken zodat er geen verdere vertraging ontstaat. Die knoop zou ik toch erg graag mèt een gedegen advies van de klankbordgroep erbij doorhakken. De club mensen die ik gisteravond kort heb ontmoet lijkt me een goede doorsnede van de omwonenden. Er zullen vast veel verschillende opvattingen leven over de (on)wenseljkheid van de uitbreiding dus ik denk dat de betrokkenen er best een flinke kluif aan hebben om tot een afgewogen advies te komen. Ik wens hen daarbij veel succes en wijsheid toe en zie uit naar het resultaat.

Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]