vrijdag 24 oktober 2008

Vreewijk

Gistermiddag op uitnodiging van Marco van Lent (fractievoorzitter PvdA in Feijenoord) op bezoek in tuindorp Vreewijk. Met hem en Johan Hendersson (oud-dagelijks bestuurder PvdA in Feijenoord) gesproken over de situatie waarin Vreewijk nu is beland. De betrokken bewoners, (deel)gemeente, de eigenaar en verhuurder COM.wonen, minister Plasterk, etc. Het is inmiddels een ingewikkeld circus geworden, waaruit mij in elk geval duidelijk wordt dat de aanvankelijke sloop tenminste grotendeels van de baan is. Intussen wordt op 2 sporen nagedacht over de toekomst van Vreewijk: zowel onder de vleugels van COM.wonen als ook een variant waarbij Vreewijk overgaat in handen van een andere, misschien zelfs niet op e richten corporatie. De stuurgroep experimenten volkshuisvesting (SEV) werkt alle opties nu uit. Belangrijkst is natuurlijk dat enerzijds recht gedaan wordt aan de cultuurhistorische waarde van dit stukje Rotterdam en anderzijds de woningen zo worden dat ze weer een lange tijd meekunnen voor de bewoners, zowel technisch als qua gebruiksmogelijkheden en grootte. Ook zie ik wel een paar woningen waarvan ik me afvraag of die niet beter gesloopt zouden kunnen worden, maar dan gaat het over hele kleine aantallen. Het geheel doet me denken aan de tuindorpen in Amsterdam Noord waarbij ik zo'n tien jaar geleden nauw betrokken was bij de renovatie. ook daar speelde aanvankelijk een discussie over volledige sloop ja/nee (geïnitieerd door de woningcorporatie) die uiteindelijk in behoud en herstel is uitgemond.

Het voorbeeld van Vreewijk doet je wel afvragen of soms de corporatiewereld niet erg ver af is komen te staan van de wijk, de buurt en de bewoners daarvan. Ik spreek met Marco en Johan af dat we dit thema oppakken en in partijverband verder bespreekbaar willen maken.

Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]